Dr. Bagdy Emőke tanácsai a stressz kezelésére

A Pszichoszamóca szakmai szupervízora, Prof. Dr. Bagdy Emőke, klinikai szakpszichológus a FEM3 CAFÉ műsorában praktikus stresszkezelési tanácsokkal látta el a nézőket. Összefoglaltuk a hasznos tudnivalókat.

Sokszor beleragadunk a problémákba

A stressz alapvetően nem rossz dolog, nem elkerülni kell, hanem megtanulni kezelni. Akkor kezdhet károssá válni, ha úgy érezzük, egy helyzetre nem tudunk megfelelő választ adni. A problémáinkat optimális esetben a szülőktől átvett minta alapján kezeljük hatékonyan. Ha azonban nem áll megfelelő minta, elsajátított metódus a rendelkezésünkre, mert sem édesanyánk, sem édesapánk nem jeleskedett a nehéz helyzetek leküzdésében, akkor bizony egyedül, önállóan kell ezt megtanulnunk.
“Ha mi egy olyan családi mintát látunk, ahol összetart a család, ahol támogatják egymást, ahol segítenek a megküzdésben, ha valami baj van az életben, akkor nem volna probléma. De sajnos ilyen fajta muníciót nem tudtunk magunkkal hozni az utóbbi évtizedekben. Ekkor a pszichológia elénk áll, és azt mondja, hogy most vagy elhagyod magad, vagy akarod, hogy legyenek eszközeid, belső erőforrásaid.” – hangzott el az interjúban Dr. Bagdy Emőkétől.
 

A tehetetlenségi állapotban a saját szintünk alá csúszunk

Egy ismeretlen, nehéz szituáció tehetetlenség érzést okoz, és kétségbeesett állapotba kerül az egyén. Ebben a tehetetlenségi állapotban az ember visszacsúszik, és a saját szintjénél alacsonyabb szintre kerül. Ha viszont mi felkészülünk a nehezebben kezelhető helyzetekre, nem ér sokkszerűen semmiféle szituáció. Meg kell tanulnunk azokat az eszközöket, amelyekkel érzelmileg is megfelelően tudunk reagálni a problémákra.

Stressz-menedzsment praktikák

Prof. Dr. Bagdy Emőke az interjúban elmondta, stresszkezelésre a pszichológia az alábbi alaptechnikákat ajánlja.

 

1. MOSOLY
Kutatások bizonyítják, ha mosolygok, 30 másodpercen belül – a szervezetet manipulálva ugyan, de – létrehozunk magunkban egy derűsebb helyzetet.

 

2. BESZÉLGETÉS
Ne hagyjam magam a beszorult helyzetemben egyedül, azonosítsam, ki az, akihez fordulhatok, akinek rögtön elmondhatom, mert a szavakkal rengeteg tehetetlenítő feszültséget kiadhatok magamból. Negatív stressz esetén lebutulok (mert a szorongásközpont és a memóriaközpont túlságosan közel van egymáshoz), ha kibeszélem magamból a stresszt okozó eseményt, a saját képességeimhez jutok.

 

3. KOCOGÁS, MOZGÁS
A kocogás, mozgás szintén hasznos stressz ellen. Szintén bizonyított tény, hogy a nagy, lendítő, ballisztikus mozgások kikapcsolják a szorongásközpontot.

 

4. KIÁLTÁS
Ha szabadon kiengedem a levegőt, az jótékonyan hat feszültség esetén.

 

5. LÉGZÉSKONTROLL
Ha nagyon feszültek vagyunk, álljunk meg, és lélegezzünk ki ötször hosszan. Az 5 darab hosszú kilégzés pedig (amellett, hogy helyreállítja a vér oxigén-szén-dioxid egyensúlyát),  levezeti a feszültséget, ami ha bent marad a szervezet önpusztításának irányába hat.

 

(Ha a fenti alaptechnikák nem használnak, mindenképpen érdemes szakemberhez fordulnia, hogy a stressz hosszú távon ne betegítse meg a szervezetét.)

 

A Prof. Dr. Bagdy Emőkével készített teljes interjú az alábbi linken érhető el:

https://fem3.hu/musoraink/fem3cafe/35678_mozgas-kilegzes-bagdy-emoke-praktikus-tanacsai-a-stressz-kezelesere.html