Minden gyereknek meg kéne tanítani a befelé figyelést

Prof. Dr. Bagdy Emőkével, klinikai szakpszichológussal, a Pszichoszamóca szakmai szupervízorával készített interjút az nlcafé.hu internetes oldal. Szó volt arról, mennyire fontos az érzelmi intelligencia szempontjából a jobb agyféltekének a trenírozására, melynek technikáját a Pszichofitness gyermekeknek, szülőknek és nevelőknek című könyvében részletesen bemutat a professzor asszony.

Bal agyfélteke jellemzői:

Prof. Dr. Bagdy Emőke, klinikai szakpszichológus, a Pszichoszamóca szakmai szupervízora (Fotó: Nagy Zoltán)

  • írás, olvasás, számolás, beszéd központja
  • éber és tudatos
  • racionális és logikus
  • tisztában van az idő és a tér fogalmával
  • nagyjából 6 éves korra érik meg arra, hogy elvontabb ismereteket fogadjon be (ennek köszönhető, hogy az iskolások már fegyelmezettebbek az óvodásoknál)

Jobb agyfélteke jellemzői:

  • otthont ad az érzelmi tudatnak és az érzelmi állapotoknak
  • a motiváció, lelkesedés, temperamentum helye
  • időtlenség, gazdag fantáziavilág
  • befelé figyelés, „introspekció”, belső jelenlét, ami elsősorban a relaxáción, imagináción és meditáción keresztül érhető el
  • kiemelt fejlődési fázisa 3-5 éves korra tehető: az ÉRZELMI TUDAT ekkor edződik leginkább

Az iskolakezdés hatása az agyra

„Amint kezdetét veszi a logikus és racionális bal agyfélteke intenzív igénybevétele, az érzelmi agy sajnos lemarad, és egyre nagyobb hátrányba kerül. Ez nemcsak azért szomorú, mert ezáltal háttérbe szorul a kreativitás és a képzelőerő, hanem azért is, mert az érzelmi agy fejlettsége szorosan összefügg a szociális-érzelmi intelligencia kialakulásával.” – mondta el Prof. Dr. Bagdy Emőke, klinikai szakpszichológus.
Miért probléma mindez? Mert a bal agyfélteke okos, rideg, hideg, érzelemhiányos, így a jobb agyfélteke háttérbe szorulásával nem alakul ki a megfelelő mértékű empátia, megértés, kötődés, felelősségvállalás, megbocsátás képessége – olvasható az interjúban.

Meg lehet, és meg is kéne tanítani a gyerekeknek a befelé figyelést

„Napjainkban a hangsúly javarészt a bal agyféltekés nevelés irányába tolódik, ami egyáltalán nem kedvez a szelídségnek, a toleranciának, az altruizmusnak, vagyis sajnos azt kell mondanom, hogy a gyerekek egyre inkább érzelmi fogyatékosként nőnek fel a bal agyfélteke egyoldalú trenírozásának következtében.” – nyilatkozta a professzor asszony.
Prof. Dr. Bagdy Emőke kísérletei nyomán arra a következtetésre jutott, hogy a gyerekek a speciális imaginációs (elképzeléses) feladatokat végrehajtva és a nekik szóló versikéket hallgatva meg tudják tanulni azokat a műveleteket, amellyel aktív kapcsolatot tudnak létrehozni az érzelmi tudatukkal, majd idővel erre lehet ráépíteni a hatékony stresszkezelés és a meditáció elsajátítását.

 

A Prof. Dr. Bagdy Emőkével, klinikai szakpszichológussal készített teljes interjú az alábbi linkre kattintva érhető el:

 

Ha tetszett a bejegyzés, és érdekli a pszichológia világa, olvassa el a Pszichoszamóca blog többi cikkét is, és csatlakozzon a Pszichoszomatikus Ambulancia népes közösségéhez.