Prof. Dr. Bagdy Emőkével, klinikai szakpszichológussal, a Pszichoszamóca szakmai szupervízorával készített interjút az nlcafé.hu internetes oldal. Szó volt arról, mennyire fontos az érzelmi intelligencia szempontjából a jobb agyféltekének a trenírozására, melynek technikáját a Pszichofitness gyermekeknek, szülőknek és nevelőknek című könyvében részletesen bemutat a professzor asszony.
Bal agyfélteke jellemzői:
- írás, olvasás, számolás, beszéd központja
- éber és tudatos
- racionális és logikus
- tisztában van az idő és a tér fogalmával
- nagyjából 6 éves korra érik meg arra, hogy elvontabb ismereteket fogadjon be (ennek köszönhető, hogy az iskolások már fegyelmezettebbek az óvodásoknál)
Jobb agyfélteke jellemzői:
- otthont ad az érzelmi tudatnak és az érzelmi állapotoknak
- a motiváció, lelkesedés, temperamentum helye
- időtlenség, gazdag fantáziavilág
- befelé figyelés, „introspekció”, belső jelenlét, ami elsősorban a relaxáción, imagináción és meditáción keresztül érhető el
- kiemelt fejlődési fázisa 3-5 éves korra tehető: az ÉRZELMI TUDAT ekkor edződik leginkább
Az iskolakezdés hatása az agyra
„Amint kezdetét veszi a logikus és racionális bal agyfélteke intenzív igénybevétele, az érzelmi agy sajnos lemarad, és egyre nagyobb hátrányba kerül. Ez nemcsak azért szomorú, mert ezáltal háttérbe szorul a kreativitás és a képzelőerő, hanem azért is, mert az érzelmi agy fejlettsége szorosan összefügg a szociális-érzelmi intelligencia kialakulásával.” – mondta el Prof. Dr. Bagdy Emőke, klinikai szakpszichológus.
Miért probléma mindez? Mert a bal agyfélteke okos, rideg, hideg, érzelemhiányos, így a jobb agyfélteke háttérbe szorulásával nem alakul ki a megfelelő mértékű empátia, megértés, kötődés, felelősségvállalás, megbocsátás képessége – olvasható az interjúban.
Meg lehet, és meg is kéne tanítani a gyerekeknek a befelé figyelést
„Napjainkban a hangsúly javarészt a bal agyféltekés nevelés irányába tolódik, ami egyáltalán nem kedvez a szelídségnek, a toleranciának, az altruizmusnak, vagyis sajnos azt kell mondanom, hogy a gyerekek egyre inkább érzelmi fogyatékosként nőnek fel a bal agyfélteke egyoldalú trenírozásának következtében.” – nyilatkozta a professzor asszony.
Prof. Dr. Bagdy Emőke kísérletei nyomán arra a következtetésre jutott, hogy a gyerekek a speciális imaginációs (elképzeléses) feladatokat végrehajtva és a nekik szóló versikéket hallgatva meg tudják tanulni azokat a műveleteket, amellyel aktív kapcsolatot tudnak létrehozni az érzelmi tudatukkal, majd idővel erre lehet ráépíteni a hatékony stresszkezelés és a meditáció elsajátítását.
A Prof. Dr. Bagdy Emőkével, klinikai szakpszichológussal készített teljes interjú az alábbi linkre kattintva érhető el: